Prvý je ten, že Trenčiansky samosprávny kraj (ďalej TSK) plánuje od začiatku roka 2026 na základe platnej legislatívy ukončiť financovanie mestských autobusových spojov vo viacerých obciach v kraji. Toto obmedzenie sa týka napríklad miest Dubnica nad Váhom, Bánovce nad Bebravou, Ilava a tiež Stará Turá či Myjava. Pôjde o spoje, ktoré začínajú a končia výlučne na Myjave. O dopravnú obslužnosť zastávok, cez ktoré doteraz jazdili a ešte jazdia autobusy SAD Trenčín financované vyšším územným celkom, sa od januára majú postarať miestne samosprávy.
V prípade Myjavy ide o vnútromestské spoje obsluhujúce napríklad lokality U Vankov, U Junasov a zastávky pri Nemocnici s poliklinikou Myjava, na železničnej stanici Myjava, na hornom autobusovom nástupišti na Novomestskej ulici či pri podniku SVAMAN na Brezovskej ulici. Vzhľadom na túto skutočnosť sa ešte v stredu 1. októbra 2025 uskutočnilo na mestskom úrade v Myjave pracovné stretnutie vedenia myjavskej samosprávy so zástupcami spoločnosti SAD Trenčín, na ktorom účastníci porady prebrali možné riešenia vzniknutej situácie. Napríklad v prípade autobusu do časti U Vankov je vyťaženosť spoja v priemere 1,5 človeka na jeden spoj. Najviac ľudí sa na tejto linke v roku 2025 odviezlo zatiaľ v mesiaci jún. Bolo to spolu 120 cestujúcich. Mesto preverovalo aj situáciu na školách, koľko žiakov z tejto lokality dochádza na vyučovanie autobusom a výsledkom bolo zistenie, že žiadni. Do školy dochádzajú autom. Finančný náklad na jeden takýto spoj po odpočítaní cestovného pritom predstavuje sumu asi 7000,- € ročne. Samospráva bude teda zvažovať, či sa vyplatí jeden takýto spoj od januára 2026 financovať, alebo bude vhodnejšie tým, ktorí linku pravidelnejšie využívajú, poskytnúť mestskú kartu s kreditom. Tú v súčasnosti majú k dispozícií napríklad seniori na takzvaný sociálny taxík. Podobným spôsobom by teoreticky mohla byť riešená aj lokalita U Junasov, kde má podľa informácií z TSK prísť k pretrasovaniu autobusového spoja smerom na Vrbovce cez Brestovec a Poľanu.
Pre tri linky, ktoré v rámci Myjavy obsluhujú spomínané zastávky v intraviláne mesta a nemajú byť od nového roka zo strany župy financované, začali zástupcovia SAD Trenčín pripravovať pre samosprávu podklady s podrobnejšími štatistikami. Tie mali byť predmetom ďalšieho pracovného stretnutia a následne rozhodovania, ktoré spoje budú zrušené, ktoré bude možné nahradiť inými prímestskými spojmi prechádzajúcimi zastávkami a nad ktorými bude mesto uvažovať, že ich zafinancuje. Situácia sa však zmenila – a tu sa dostávame k druhému rozmeru – po stretnutí v sídle TSK, ktoré sa uskutočnilo 16. októbra 2025. Na ňom boli prítomným zástupcom samospráv a dopravcov predstavené zmeny spojené s prvou etapou novej koncepcie regionálnej autobusovej dopravy TSK v okresoch Myjava a Nové Mesto nad Váhom, ktoré majú začať platiť už od 14. decembra 2025 s prechodným obdobím do konca roka 2025. Druhá etapa by nasledovala v prvom polroku 2026. Cieľmi tejto koncepcie sú podľa vyššieho územného celku efektivita - lepšie využívanie vodičov a vozidiel, aktualizácia linkových vedení zodpovedajúcich súčasným potrebám, integrácia dopravy Žilinského a Trenčianskeho kraja a takt - pravidelná a rovnomerná ponuka bez súbehov. Primárnymi cieľmi pre okresy Myjava a Nové Mesto nad Váhom majú byť zlepšenie ponuky pre cestujúcich, pravidelné a zapamätateľné odchody, rovnomernejšie rozloženie spojov v rámci dňa, rýchlejšie a lacnejšie diaľkové spojenia a viac flexibility pre cestujúcich. Podľa zástupcov TSK je totiž súčasný stav ekonomicky neudržateľný.
V prvej etape príde k prerozdeleniu dopravných výkonov medzi Trenčiansky a Trnavský samosprávny kraj, k zavedeniu nových linkových vedení na smery:
ďalej k posilneniu trasy Myjava - Stará Turá - Nové Mesto nad Váhom a už spomínanému ukončeniu objednávky vnútromestskej dopravy od TSK s dočasným režimom do 31. 12. 2025.
V druhej etape TSK plánuje nové linkové vedenie na smery:
a ostatné lokálne linky.
Tieto plány so sebou prinesú niekoľko zásadných zmien, ktoré sa dotknú obyvateľov Myjavy a vyvolávajú veľa otázok, na ktoré zatiaľ nepoznáme konkrétnu odpoveď. Prvou dôležitou zmenou je, že TSK zruší linku 303 410 na trase Myjava – Bratislava, ktorú v plnom rozsahu nahrádza železničnou dopravou. Kraj argumentuje tým, že spoj vyrába ročnú stratu vo výške 250 000,- €, má medziročný pokles cestujúcich o 10% a denný priemer je 22 ľudí. Vo svojich podkladoch uvádza, že vlak ide do Bratislavy 124 minút, cestovné je 6,90 € a k dispozícií je 13 spojov počas pracovného dňa. Autobus ide 150 minút, cestovné je 7,40 € a počas pracovného dňa má človek k dispozícií štyri spoje. Pri vlakovom spojení však treba prestupovať, pri autobusovom nie. Zástupcovia myjavskej samosprávy poukazovali na vyťaženosť spoja v minulosti, na nie vždy ideálnu kapacitu regionálnych vlakov, aj na problematické autobusové prípoje k príchodom a odchodom vlakov. Na svoje otázky dostali okrem už uvedených ekonomických argumentov odpoveď, že kapacita železničného dopravcu bola preverená a je dostatočná, že autobusová zastávka pri železničnej stanici Myjava bude obsluhovaná autobusovou linkou zo smeru Brezová pod Bradlom, pričom väčšina spojov, ktoré sa dali prispôsobiť odchodom a príchodom vlakov, boli upravené a že nejaké autobusové spojenie smerom do Bratislavy by mal zabezpečovať zmluvný dopravca Trnavského samosprávneho kraja – Arriva. Na otázku ohľadom zabezpečenia vhodného spojenia pre študentov myjavských stredných škôl – najmä Strednej priemyselnej školy Myjava, bolo odpovedané, že obsluhu SPŠ Myjava v návrhu nových cestovných poriadkov zohľadnili a predpokladajú, že príchody a odchody spojov budú študentom vyhovovať. Faktom však zostáva, že TSK od 14. 12. 2025 nebude objednávať žiadnu autobusovú linku smerujúcu zo Záhoria na Myjavu a trasu Senica - Myjava preberá Trnavský samosprávny kraj. Ten ju od 14. 12. 2025 bude obsluhovať autobusovými linkami dopravcov Arriva Trnava a SKAND Skalica a bude zachovaná aj priama linka Skalica - Myjava.
Ďalšie dôležité zmeny týkajúce sa Myjavy sú nasledovné:
Kombinácia starého a nového linkového vedenia
Kompletne nové linkové vedenie
Upravené pôvodné linkové vedenie
A napokon ukončenie obsluhy k 14. decembru 2025 na vnútromestských spojoch, pričom spoje do lokality U Vankov zostanú v dočasnom režime do 31. 12. 2025. TSK ukončí dopravu na trasách:
Vzhľadom na tieto skutočnosti vedenie mesta Myjava oslovilo aj Trnavský samosprávny kraj so žiadosťou o informáciu, ako by mali vyzerať nové cestovné poriadky – najmä tie týkajúce sa Záhoria, Senice aj spojenia do Bratislavy a do návrhu rozpočtu na rok 2026 zapracovalo sumu vo výške 50 000,- € na prípadné riešenie vnútromestských spojov v lokalitách a časoch, ktoré by zostali po ukončení objednávky zo strany TSK nepokryté, ale podľa dopravných štatistík by bolo potrebné ich riešiť.
zdroj: prezentácia pracovného stretnutia, Trenčiansky samosprávny kraj
ilustračný obrázok: ChatGPT Image